'Waar onderwijs verwondert'

De Sterrenschool ziet het als haar missie om alle leerlingen uit te dagen voor de wereld van morgen. De school biedt kinderen een plezierige, uitdagende en afwisselende omgeving waarin ze samen kunnen leren en ontdekken. In een duurzaam nieuw gebouw geven we onze leerlingen de kans zich elke dag opnieuw te verwonderen en zichzelf te leren kennen met al hun talenten en mogelijkheden.

Om aan deze missie te voldoen stelt de Sterrenschool het belang van een viertal bouwstenen centraal: kennis, kansengelijkheid, vaardigheden en samenwerking

Kennis

Op onze school ontwikkelen leerlingen zich optimaal op het gebied van kennis (en vaardigheden). We helpen de leerlingen zich te ontwikkelen in een snel veranderende wereld. Daartoe hebben we de leerlingen goed in beeld, zodat we inzichtelijk hebben welke groei een leerling heeft doorgemaakt en of dit past bij zijn/haar capaciteiten. De kwaliteit van de basisvakken (rekenen, taalbeschouwing en lezen) moet dan ook optimaal zijn. Op de Sterrenschool is de basis op orde met mooie opbrengsten voor de leerlingen.  

Binnen het aanbod wordt gewerkt aan de hand van leer- en ontwikkellijnen. De ontwikkeling op kennis stemmen we af op de leerdoelen en –lijnen van de basisvakken en –vaardigheden. Vakmanschap, professionaliteit en hoge verwachtingen (van de leerlingen) staan voorop. Ook binnen het thematisch onderwijs is kennis een belangrijke pijler. De kwaliteit borgen we door te werken met de WMK-kwaliteitscyclus (inclusief kwaliteitskaarten).  

Vaardigheden

Op de Sterrenschool geven we onze leerlingen in het thematische onderwijs vaardigheden mee, waardoor ze flexibel en weerbaar zijn in de (onbekende) toekomstige samenleving. Wij weten niet hoe de wereld er over 30 jaar uitziet, maar we merken wel dat we steeds meer een kennis- en netwerksamenleving worden. Dat betekent ook dat de grenzen tussen beroepen vervagen. Er komen nieuwe beroepen en andere verdwijnen. Verschillende vaardigheden komen in ons onderwijs naar voren, waaronder probleemoplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken, sociale en culturele vaardigheden en zelfregulering. In het kader van digitale geletterdheid besteden we aandacht aan ICT- & informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Daarbij leggen we verbinding met kennis en vakinhouden.  

Groeiend eigenaarschap zien wij als een belangrijk hulpmiddel om zo goed mogelijk tot leren te komen. De leerling heeft tijd en ruimte nodig om het proces van eigen maken aan te gaan. De komende periode wordt de mate van eigenaarschap voor het eigen leerproces bepaald. Eigenaarschap zal van onderuit moeten groeien. 

Kansengelijkheid

Op onze school zijn we ons bewust van kansenongelijkheid. Wij hebben hoge verwachtingen van elke leerling (ongeacht de achtergrond), zodat elke leerling op de Sterrenschool zich optimaal, breed en met veel plezier kan ontwikkelen. De leerlingen krijgen van ons een rijk kennisaanbod (taal en begrijpend lezen) binnen het thematisch onderwijs. Daarnaast krijgen zij onze hulp bij het ontdekken en benutten van hun talenten. We spelen in op de verschillende manieren van leren, interesses en ambities van onze leerlingen en gebruiken hierbij projecten en een uitdagend aanbod aan activiteiten onder- en na schooltijd. We leren van en met elkaar. 

Samen

Samen met onze partners uit de kinderopvang en welzijn groeien we uit tot een integraal kindcentrum waar onderwijs en opvang in een vloeiende lijn in elkaar overgaan. Hierdoor ontstaat een doorgaande lijn in het aanbod vanuit IPC-thema's en het pedagogische klimaat (Vreedzame school). In en om de school hebben we dan ook mogelijkheden voor de voor- en naschoolse opvang. 

Ook met de ouders, als partner en deskundige als het om hun kind gaat, is de samenwerking belangrijk. Samen volgen we het leerproces en ontwikkeling van het kind. Waar nodig sturen we dat bij. Ouders die dat kunnen en willen, leveren een bijdrage aan het onderwijs binnen of buiten de school. 
Tevens werken we graag samen met partners uit de omgeving, zodat we de wereld om ons heen naar binnen kunnen halen én de wereld tegemoet kunnen treden. 

Daarnaast werken zowel onze leerlingen en leerkrachten ruimschoots samen binnen ons (thematisch) onderwijs. Dit betekent dat we zien dat kinderen uit meerdere groepen met elkaar kunnen samenwerken binnen het leerproces dat zij volgen. Het team werkt dagelijks samen in een professionele cultuur waarbij we met elkaar elke dag een stap willen maken in de verbetering van ons onderwijs.

Onze kracht

  • Op onze school is de basis op orde (rekenen, taalverzorging en lezen).
  • Op onze school werken we met thematisch en geïntegreerd onderwijs. 
  • Effectief onderwijs op basis van wetenschappelijke inzichten, wij gebruiken methodieken omdat zij daadwerkelijk bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen.
  • Relatief kleine school waarin we iedereen zien en (er)kennen.
  • Betrokken en hoog gekwalificeerd team. Dat onderzoeksmatig is ingesteld en zichzelf constant blijft verbeteren.
  • Op onze school is de leerlingenzorg goed georganiseerd en houden we de ontwikkeling van ieder kind goed in de gaten (hebben hart voor de kinderen).
  • Faciliteiten die ons motto ondersteunen: moestuinen, theater, moderne gymzaal, leerpleinen en grote lokalen. 

 

 

 

 

 

Samenwerkende partijen